Scholendagen

Scholendagen; cultureel educatieve programma’s voor de kinderen van de Rotterdamse basisscholen. Het zijn uitdagende en inspirerende dagen bestaande uit een workshop- gedeelte en een programmablok. Tijdens de workshops leren de kinderen de basisbeginselen van acrobatiek, verhalen vertellen, schilderen, muziek, clownstheater, goochelen, poppentheater of moderne dans. Op een scholendag zijn meestal 6 verschillende workshops waar de kinderen in groepjes van 20 tot 40 aan mee kunnen doen. Iedereen volgt één workshop. Na een kleine pauze met wat te eten en te drinken is er vervolgens een voorstelling in de grote circustent voor alle kinderen samen. Hier zien ze dat oefening kunst baart. Wereldartiesten (veelal de docenten van de workshops) verzorgen daar een wervelende culturele wereldreis van welgeteld 60 minuten.

Aan één scholendag kunnen zo’n 300 tot 350 kinderen deelnemen. De docenten die de workshops geven zijn allen artiesten die kunnen putten uit een jarenlange ervaring van lesgeven en optreden. Ze vertellen vol passie over hun kunsten en cultuur en leren de kinderen m.b.v. hele simpele atributen en oefeningen de basistechnieken van kunstvormen als muziek dans en acrobatiek. Veel oefeningen kunnen de kinderen later thuis of op het schoolplein verder oefenen. Scholendagen stimuleren de creativiteit en de spontaniteit en ze leren de kinderen dat wanneer ze ergens vol enthousiasme voor gaan ze er heel ver in kunnen komen.

Artiesten en docenten die regelmatig bij de Scholendagen actief zijn: Winston Scholsberg (verhalen en presentatie), de Tentband (muziek), Ray Saluki (goochelen en presentatie) Gi-Jo (acrobatiek) Circus Klomp (acrobatiek),Kriya Familia (capooeira), Arch 8 (moderne dans), Wim Noordegraaf (poppentheater), Ruut van Hooft (clownstheater), Kaouther (buikdans), Jacqueline Castro Ravelo (muziek), I Frappanti (clownstheater), Woedy Woet (goochelen), Kleurbende (kinderkunst), The Groove Kings (breakdance).

Scholendagen zijn vrijwel altijd gekoppeld aan meerdaagse evenementen. Zo kan er gebruik worden gemaakt van een kapitaal festivalterrein dat toch al geplaatst wordt. Het festival dat in de dagen daarna plaatsvind profiteert op zijn beurt weer van een Scholendag die er aan vooraf gegaan is. Veel kinderen die met hun school op bezoek zijn geweest komen in het weekend weer terug. Vaak met vriendjes en vriendinnetjes die er op vrijdag niet bij konden zijn of met hun ouders, broers en zusjes. De Scholendagen leveren op deze manier een unieke vorm van natuurlijke publiciteit. Een bijzonder waardevolle kruisbestuiving.


Rotterdams Volkstheater op Facebook

Binnenkort: